dinsdag 25 november 2008

Treinreis Bangkok-Chiang Mai



Ik besluit de dagtrein te nemen i.p.v. de nachttrein om zo het landschap te kunnen zien veranderen.
De trein vertrekt met één uur vertraging en ik wacht gelaten af. Had gelukkig een goed plekje op een zitbank bemachtigd, alleen volgende keer verder van de locomotief op het andere perron gaan zitten want als deze opgestart wordt is de stank mede door de overkapping ondraaglijk. De pollutie in Bangkok is enorm. In het straatbeeld zie je mensen maskers dragen.
De keuze van de dagtrein was een goede! Volgende taferelen schuiven aan me voorbij:
  • witte mini-ooievaartjes in felgroene rijstvelden
  • bergen op de achtergrond
  • mensen met zo’n typische hoed in felgekleurde bootjes op het water (rijstvelden?)
  • pik dorsers in okergele graanvelden
  • het landschap is steeds in rechthoekige lapjes verdeeld
  • geüniformeerde ventjes met een rood en groen vlaggetje op menig station
  • naar de avond toe rijden we door bergen en jungle


Ik heb m’n Thaise reisgenoot- die in de stoel naast me zit- zijn stem nog niet gehoord maar hij is heel zorgzaam voor me. Hij gooit steeds ons beider afval weg en ontdoet me van m’n lege koffiekopje. Na 5 uur krijgt ook hij stramme benen en is zo vriendelijk om op 2 vrijgekomen plaatsen te gaan zitten... hopelijk stapt er niemand meer op! We zijn gezeten op de eertse rij en hebben dus beperkte beenruimte. Ik ontmoet een groep Belgen. Ze maken een rondreis door Thailand met koning aap. Krijg hun reisbeschrijving te lezen en maak een praatje met de malcontenten van de groep. Ze zien op bepaalde plekken niet genoeg en reizen dan veel om onbelangrijke dingen te zien. Diezelfde opmerking over de onvrijheid van in groep reizen heb ik vanmorgen van enkele Fransen gehoord... Nu ja alles heeft z’n voor- en nadelen ik weet nog niet waar ik slapen ga vannacht en voorziene aankomst is 21:30... Na 12 uur op het "Hirudoid-meisje" te hebben gekeken (zie foto) arriveren we. (Ik dacht dat Hirudoid iets voor blauwe plekken of verstuikingen was maar ‘t lijkt wel pure cosmeticareclame) . Ondertussen heb ik gebeld naar het guest house van de Amerikaan die aan de overkant zit. Ze hebben nog een plaatsje voor 350 Bath en ze pikken ons op aan het station!
Aangekomen is er discussie deze condities kunnen enkel als ik ook een trekking boek. Ik weiger en kan na veel discussie toch logeren tegen de afgesproken prijs maar moet voor 11uur uitchecken! De kamer is een verademing. Schoon met eigen badkamer en douche. Na 2 biertjes gedronken te hebben met John Christopher (een echte mafkees) ga ik naar bed.



Geen opmerkingen: