dinsdag 25 november 2008

BKK: In de aap gelogeerd

Goed aangekomen na aangename vlucht. Heb met m’n buurvrouw van plaats gewisseld en zo een gangplaats bekomen toch geschikter voor lange benen. Vroeg me af of ik op deze lange afstandsvlucht gratis catering zou hebben of niet aangezien ik met Air Berlin, een goedkope luchtvaartmaatschappij vloog. En ja hoor, drank en eten inbegrepen alleen wijn en sterke drank waren te betalen. Maar na de maaltijd kreeg je gratis een Baileys!
Ik wist dat het ongeveer 10€ kost om met een taxi naar het centrum van Bangkok te gaan maar besluit als echte backpacker de bus te nemen. Er is voor 150 Bath een airport shuttle naar Khao San Road, dé plek voor rugzaktrekkers volgens de gidsen. Daar aangekomen vraagt het hotel 750 Bath voor een single room terwijl ze met vanaf 200 Bath adverteren. Een Tuk-Tuk driver stelt me voor om me voor 10 Bath naar het T.A.T te rijden. "Is official, government control, better price madame". Hij brengt me naar een reisbureautje. En de kerel boekt me voor 500 Bath per nacht in een hotel aan het station. "Because today is Loi Krathong, public holiday, no place in Koa San Road." "You need ticket to Chiang Mai? " En ik laat me verleiden bij hem m’n treinticket te bestellen. Hij stuurt me met een taxi ter bestemming maar de chauffeur kan het niet vinden. Aangezien ik op voorhand betaald heb neem ik de taxi terug het reisbureau. Deze stuurt me in een andere taxi met een medewerkster terug naar het "Family Guest House" wat geen kat ter plaatse kende. Na moeizaam zoeken en wat over en weer gebel kom ik ter bestemming aan.
De kamer een echte ramp: een matras en een vieze maar werkende ventilator aan de muur.
Ik kan wel weggaan maar dan betaal ik 2 keer veel te veel voor niks. Ik besluit het erop te wagen en hoop dat het veilig is... Normaal vraagt hij 350 Bath en het is er 150 waard. Geen warm water en een lekkende douche/wc. De douche en wc zijn in hetzelfde vertrek zodat je steeds de wc nat maakt als je een douche neemt. Je went eraan maar draagt best overal slippers. Bovendien hebben de meeste wc’s geen wc papier maar een mini doucheslang gemonteerd. Heb nog niet goed uitgedokterd hoe je dit het beste gebruikt...
Of je hebt wc/douche op je kamer of gemeenschappelijk op de gang. Deze laatste is natuurlijk de goedkooptste oplossing en zolang ik me lekker voel en geen behoefte heb aan een wc op de kamer, ontzie ik me bij voorbaat van die luxe. Scheelt flink in het budget en dat besteed ik liever aan eten & drinken. Kom in een restaurantje een koppel Nieuw Zeelanders tegen die op de bus naar het zuiden wachten en de tijd doden met biertjes drinken en dagboek schrijven. Het is gezellig en Leo bier is best te drinken! In Berlijn had ik me al aangepast aan halve liter flesjes hier is het 630 ml. ‘S Avonds ga ik naar de rivier om het feest mee te maken. Het is volle maan en mensen laten bloemstukbootjes van geweven bananenbladeren met kaarsjes te water. Af en toe zie je een brandende ballon vliegen. De stroming aan de overzetboot is te sterk, de meeste "taartjes" kantelen. De Nieuw Zeelanders waren ervan overtuigd de hele weg naar het zuiden verlichte waterwegen te zien. Romantische droomvoorstellingen, ze genoten al zichtbaar het gedacht alleen al ;-) Ik heb niet het wow effect en ga terug naar m’n slaapplaats waarbij het me opvalt dat de ligging van het guest house niet ideaal is. Aan de ééne kant een dranghek waarnaast één of andere péage autostrade oprit is en dagelijks het verkeer tussen 16:00 en 19:00 gewoon stil staat. En dan enkele terrasjes waar je eten kan waar ik door moet om na een tiental huizen terecht te zijn. Blijkbaar zijn de mensen geen buitenlanders gewend want iedereen staart steeds als ik voorbij kom...Het was een bewogen dag: bedtijd! Ik ben de enige Europese gast in het guest house. Heb de kleinste kamer helemaal bovenaan genomen. Hoor aan het gekuch in de kamer naast me dat er iemand logeert... Er is geen raam maar het vliegenraam is gelukkig intact. Buiten veel lawaai, een drukkende drukte...

Geen opmerkingen: