dinsdag 25 november 2008

Floating Market and tourist trap

Ik sta keurig om 06u45 aan de afgesproken plaats. Ik moet 10 minuten wachten wat later een uur blijkt te zijn. In een nieuw mini-busje met lederen bekleding en houtinleg rijden we Bangkok uit. Het verkeer is intens. Motorrijders, vrachtwagens, auto’s, tuk-tuk’s en bromfietsers voeren een geweldige balletvoorstelling op. Allen zweven ze naast elkaar zonder elkaar te raken. Als je taxi chauffeur bent in Bangkok kan je mijns inziens overal in Europa aan de slag. Parijs of Londen is er niks tegen. In het mini busje zitten 8 andere mensen. Het is anderhalf uur rijden. Aangekomen nemen we een speedboat en varen 20 minuten op de kanalen, om dan afgezet te worden aan de Floating Market. De speedboat is een felgekleurde houten prauw met een buitenboord motor met aan het eind een schroefje dat meer aan een mixer doet denken. Het maakt een ongelofelijk kabaal. Ik zit vooraan en word niet nat. Het volgende bootje blijkt niet in de prijs inbegrepen, dus als je op het water wil moet je 150 Bath neertellen. De bootjes schuiven het water op en telkens iemand iets wil kopen houden we halt.
Het is heel commercieel en iedereen heeft zowat dezelfde koopwaar. Soms ontstaat er opstopping en moet er een marktkramer, luid schreeuwend vanuit z’n bootje, aan te pas komen om de knoop te ontwarren. Na een uurtje nemen we terug de minibus en stoppen bij een elephantshow. Het koppel Amerikanen koopt een mand bananen maar de baby Dumbo is verzadigd. Niemand wil de monkeyshow zien dus rijden we door naar een snakeshow. Steeds moet je inkom betalen en ik besluit niet mee te doen aan deze tourist trap. Vervolgens gaan we nog naar een houtsnijwerkatelier om dan eindelijk naar Bangkok terug te keren. De rugzaktrekkers beginnen te morren als de gidse zegt just one more small stop... Even voor Bangkok worden we nog een juwelierszaak doorgeleid en bij het buitenkomen worden we verdeeld over busjes terug naar af... Ik moet lachen heb ik zoveel moeite gedaan om uitsluitend de Floating Market te boeken zonder al die stops en uiteindelijk heb ik ze allemaal gehad :-)

Geen opmerkingen: