donderdag 5 maart 2009

Abel Tasman een magnifieke kustwandeling

Het vervelende van de beroemde wandelingen is dat je ze lang op voorhand boeken moet. Aangezien ik geen tent heb en ook geen aangepaste slaapzak en hier voor deze ééne keer niet in investeren wil heb ik er een dagwandeling van gemaakt en het mooiste stuk gelopen van Tonga tot Torrent Bay. Ik had nog net tijd genoeg om naar de volgende oppikplek te gaan -Anchorage Bay-moest omwille van de hoge tij helemaal rond maar heb er de voorkeur aangegeven gewoon op het strand te zitten genieten van het prachtige uitzicht.
Elmira, het Kroatische meisje dat ik 's morgens aan de jeugdherberg ontmoette legde zich daar helemaal bij neer (en deed een dutje). Mijn watertaxi kwam om 16:15, zij had nog tot 17:45.
Mooie wandeling, breed wandelpad niet extreem veel stijgen en dalen en dan afwisselend door woud met prachtige varenbomen, treurende dennen alsook langs de kust met uitzicht op appelblauwzeegroen water. Omdat we in Barrent Bay net op tijd waren voor de lage tij konden we nog beenhoog door het water waden en bespaarden we ons wat wandelafstand. Die hebben we dan gebruikt gezeten op het strand, tot het water ons letterlijk weer op de been bracht. Ik had een watertaxi geboekt bij Aqua Taxi en deze rijden met een tractor waarachter een motorboot op een trailer hangt, het water in. Je krijgt alleen bij het in- en uitstappen in het natuurpark natte voeten. Grappig was dat een stel scandinaven een poging deed om zandvrije voeten te hebben en daarbij een demonstratie gaven van hoe het niet moet. Dan is onze methode, na het doorwaden even door het zand en halt houden tot het zand opdroogt toch efficiënter me dunkt. We zagen die kerel letterlijk te water gaan door zijn gestuntel op één voet, hinkelend om zijn in het water schoongespoelde voet maar niet neer te zetten in het zand waardoor hij natuurlijk omviel en... in het water belandde.
Leuke, boeiende afwisselende wandeling. Een echte aanrader!

Het beeldmateriaal:
http://picasaweb.google.be/Tante.Cine.opreis/AbelTasmanWalk?feat=directlink

Geen opmerkingen: